Menu
Historisch Archief
Zoek uw krant

Veel gestelde vragen

Over Historisch Archief

Wie zijn onze klanten?

Het Historisch Archief levert historische documenten aan zowel particulieren als bedrijven. Voor een verjaardag, trouwdag of jubileum. Of als relatiegeschenk. Onze collectie wordt ook regelmatig gebruikt voor Nederlandse en Amerikaanse speelfilms (Pietje Bell, De Ontdekking van de Hemel, Anne Frank, Ocean's Twelve) en TV-programma's (Goedemorgen Nederland, Andere Tijden, De Dialoog).

Hoe kan ik klantenservice bereiken?

Alle contactgegevens zoals email adressen en telefoonnummers van onze klantenservice vindt u op de contactpagina.

Waar kan ik terecht met suggesties en klachten?

Wij staan open voor al uw vragen, opmerkingen, suggesties en klachten. U kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Wij nemen uw vraag, opmerking, suggestie of klacht zo spoedig mogelijk in behandeling.

Wie is Het Historisch Archief?

Het Historisch Archief, het bedrijf achter deze website, bestaat sinds 1983 en is specialist in historische kranten/couranten en tijdschriften vanaf 1720 tot heden.

Het Historisch Archief heeft zich als enige archief in Nederland volledig gespecialiseerd in historische kranten van 1720 tot heden. Sinds onze start in 1983 is ons archief enorm gegroeid. Door overnames van complete archieven en collecties van onder meer Tweede Kamer, uitgeverijen, universiteiten, bibliotheken en verzamelaars. Onze collectie kranten en tijdschriften omvat meer dan 3 miljoen exemplaren. En nog altijd kopen we collecties aan.

Zakelijk

Zijn er mogelijkheden voor partnerprogramma's?

Ja, wij staan open voor partnerprogramma's. Neemt u hiervoor contact op via de klantservice.

Hebben jullie extra mogelijkheden voor bedrijven?

Ja, wij doen graag zaken met andere bedrijven en organisaties. Neemt u hiervoor contact op via de klantenservice.

Retourneren

Wil graag bestelde artikel retourneren

Je hebt als consument de mogelijkheid om zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden gedurende viertien werkdagen. De termijn gaat in op de dag van ontvangst van het product door of namens jou als consument. Tijdens deze termijn moet je zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Indien je van je herroepingsrecht gebruik maakt, moet je het product met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en indien mogelijk incl. de verpakking aan Historisch Archief retourneren. Voor cd's en dvd's dienen deze te worden geretourneerd in de originele verpakking.
Voordat een product teruggestuurd kan worden aan Historisch Archief, stuur je eerst een e-mail naar Historisch Archief met de mededeling dat je van je aankoop af ziet. Deze mail kun je sturen naar klantenservice@historisch-archief.nl. De (retour)verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. Als je al een bedrag betaald hebt, zal Historisch Archief dit bedrag zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen na terugzending terugbetalen. Maar let op: kranten, tijdschriften en geopende dvd's, cd's en gepersonaliseerde producten vallen niet onder het herroepingsrecht, deze kunnen dus NIET worden geretourneerd.
Bestel je zakelijk dan zijn de artikelen niet te retourneren

Bezorging

Mijn bestelling is nog niet bezorgd.

Zodra uw bestelling binnenkomt in ons systeem, ontvangt u via per e-mail een orderbevestiging. Vervolgens ontvangt u opnieuw een e-mail zodra wij uw order hebben verzonden. In deze e-mail staat een barcode, waarmee u de status van het pakket kunt volgen op de site van PostNL: https://mijnpakket.postnl.nl.

De levertijd bedraagt maximaal vijf werkdagen, tenzij anders vermeld (bij vooruitbetaling na ontvangst van uw betaling).

Hebt u vragen of opmerkingen over uw bestelling of over de verzending hiervan? Neem dan contact op met onze Klantenservice, telefoon: 0599-61 64 43, e-mail: klantenservice@historisch-archief.nl.

Hoe wordt de bestelling verpakt? Het moet een verrassing blijven.

Uw bestelling wordt afgeleverd in een neutrale, witte verzenddoos waarop Historisch Archief als afzender vermeld staat.

Kan ik mijn artikelen op verschillende adressen laten bezorgen?

In één bestelling kunt u één afleveradres opgeven. Wilt u artikelen op verschillende adressen laten bezorgen? Dan moet u dus evenveel bestellingen plaatsen. Per bestelling kunt u dan het juiste afleveradres opgeven.

Bezorgen jullie ook buiten Nederland?

We kunnen uw bestelling vrijwel de hele wereld afleveren.

Binnen de Europese Unie
België, Denemarken (excl. Faeröer en Groenland)*, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, (excl. San Marino en Vaticaanstad), Luxemburg, Oostenrijk, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Spanje (excl. Canarische Eilanden)*, Verenigd Koninkrijk (excl. Gibraltar en Kanaaleilanden)*, Zweden.

Overig Europa
Albanië, Andorra, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Estland, Faeröer, Gibraltar, Groenland, Hongarije, Joegoslavië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Macedonië, Malta, Moldavië, Monaco, Noorwegen, Oekraïne, Polen, Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad

Buiten Europa

Kan ik het artikel ook laten afleveren bij de ontvanger van het cadeau?

Het is inderdaad mogelijk om een bestelling rechtstreeks te verzenden naar de ontvanger. Tijdens de bestelprocedure kunt u aangeven of u de order naar uw eigen adres of naar een ander afleveradres wilt laten sturen. Als u 'ander afleveradres' invult, wordt de vraag gesteld of dit een cadeau-adres is. Door 'ja' in te vullen wordt uw order, eventueel met felicitatieboodschap, verzonden naar het opgegeven afleveradres. De factuur wordt vervolgens per post naar uw eigen adres verzonden.

Hoe gaat de bezorging?

Levering geschiedt als aangetekend pakket (handtekening voor ontvangst) via PostNL. Indien bij aflevering niemand aanwezig is op het door u opgegeven afleveradres, laat PostNL een kennisgeving achter. Hiermee kan de ontvanger het pakket afhalen van het dichtstbijzijnde postkantoor. U ontvangt van ons automatisch een e-mail als wij uw order hebben verzonden.

De orders die wij verzenden worden voorzien van een barcode. Daarmee kunt de status van de zending traceren via https://mijnpakket.postnl.nl/

Hoe kan ik de voortgang van mijn bestelling volgen?

De orders die bij ons binnenkomen worden verzonden via PostNL (handtekening voor ontvangst). Elk pakket krijgt een barcode, waarmee de details van de zending getraceerd kunnen worden op https://mijnpakket.postnl.nl. U ontvangt automatisch een e-mail als wij uw order hebben verzonden. Hierop staat de barcode vermeld.

Producten

Zijn jullie kranten en tijdschriften authentiek?

Ja, alle kranten en tijdschriften die wij leveren zijn gegarandeerd écht en compleet. Geen herdruk, geen kopie! U ontvangt dus het originele exemplaar zoals dat destijds ook bij de abonnee op de mat viel. Niet alleen de voorpagina, maar de volledige krant. Wij leveren uw krant met Certificaat van Echtheid.

Het Historisch Archief heeft zich als enige in Nederland volledig gespecialiseerd in historische couranten van 1720 tot heden. Sinds onze start in 1983 is ons archief enorm gegroeid. Door overnames van complete archieven en collecties van onder meer Tweede Kamer, uitgeverijen, universiteiten, bibliotheken en verzamelaars. Onze collectie omvat nu meer dan 3 miljoen exemplaren. En nog altijd kopen we collecties aan. Vanuit passie voor historisch drukwerk. En die passie delen we graag met u!

 

Waar komen de kranten en tijdschriften vandaan?

Sinds onze start in 1983 is ons archief enorm gegroeid. Door overnames van complete courant- en tijdschriftarchieven en collecties van onder meer Tweede Kamer, uitgeverijen, universiteiten, bibliotheken en verzamelaars. Onze collectie omvat nu meer dan 3 miljoen exemplaren. En nog altijd kopen we collecties aan.

Waarom zijn sommige kranten zo klein?

Kranten uit de periode 1943-1948 kunnen een kleine afmeting hebben. In deze periode heerste naast voedselschaarste namelijk ook papierschaarste. Vandaar dat sommige kranten tijdelijk op een kleiner formaat werden uitgebracht. Dit geldt voornamelijk voor het laatste oorlogsjaar 1945. In de periode december 1944 tot en met april 1945 zijn er zelfs kranten verschenen die niet groter zijn dan een velletje toiletpapier!

Staan al jullie producten op de website?

We streven ernaar onze website actueel te houden. Toch kan het gebeuren dat een bepaald document wel aanwezig is, maar nog niet op de website staat. Dat komt omdat wij onze collectie nog altijd uitbreiden. Deze bevat inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren van 1720 tot heden. We hebben dit archief opgebouwd door overnames van complete complete archieven en collecties van onder meer Tweede Kamer, uitgeverijen, universiteiten, bibliotheken en verzamelaars.

Waarom zijn er weinig kranten van historische data?

Kranten van belangrijke historische data zijn bij veel verzamelaars geliefd en dus moeilijk te leveren. Dat geldt bijvoorbeeld voor 10 mei 1940 (Duitse inval), 1 februari 1953 (Watersnoodramp) en 22 november 1963 (moord op president J.F. Kennedy). Kranten van vlak na deze historische data zijn vaak nog wel leverbaar. Ook in deze exemplaren zal vaak nog aandacht zijn besteed aan de gebeurtenissen.

Zoeken

Ik wil een krant bestellen, maar de datum is een zon- of feestdag geweest.

Wanneer de datum die u wilt bestellen een zon- of feestdag is geweest, dan adviseren wij u de krant van de eerstvolgende verschijningsdatum (meestal de maandag) te bestellen. In deze krant staat immers het nieuws van de zon- of feestdag vermeld! Vóór april 1942 zijn er nog kranten op zondag verschenen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn zondagskranten afgeschaft in verband met de papierschaarste.

Hebben jullie ook andere oude uitgaven?

Ja, op onze website vindt u ook jaarboeken en almanakken, oude postzegels, wijnen uit een historisch jaar en vintage artikelen. En ook: dvd's en cd's met historisch materiaal.

Hoe kan ik een krant of tijdschrift zoeken?

Op <a href="/informatie/een-bestelling-plaatsen">deze pagina</a> leest u hoe u kunt zoeken en bestelling uit het archief.

Kan het zijn dat mijn bestelde krant niet voorradig is?

Ons historisch archief bestaat uit meer dan drie miljoen kranten en tijdschriften. De voorraad die op onze website vermeld staat, is daarom niet geheel zuiver. Het is altijd een klein beetje onder voorbehoud of een krant of tijdschrift nog in het archief aanwezig is. Als u op de website een historische krant bestelt, krijgt u daarom meestal de vraag om een tweede keus op te geven.

Als inderdaad blijkt dat het door u bestelde artikel niet (meer) in ons archief aanwezig is, ontvangt u binnen twee dagen een e-mail of telefoontje van ons. In overleg kunnen we dan zoeken naar een passend alternatief.

Kan ik een krant aanvragen met mijn geboorteaankondiging?

Als u precies weet in welke krant en op welke datum de geboorteaankondiging is gepubliceerd, dan kunnen wij dit nakijken. In het verleden was het niet zo zeer gebruikelijk om een geboorte in de krant te vermelden. Als het wel werd gedaan, dan meestal in de plaatselijke krant.

En als jullie de krant niet hebben die ik zoek?

U kunt uw verzoek dan altijd nog via e-mail naar ons versturen: klantenservice@historisch-archief.nl. Wij zoeken dan nog even extra goed. Het komt namelijk heel soms voor dat een bepaald document wel aanwezig is, maar nog niet op de website staat. Dat komt omdat wij nog regelmatig archieven aankopen. Natuurlijk streven wij ernaar om onze website actueel te houden.

Tip: voeg deze website toe aan uw favorieten.

Betalen

Hoe kan ik betalen?

Alle producten op deze website kunt u volledig veilig en direct betalen via:
iDEAL
PayPal
Bancontact
Sofort
CreditCard (Visa of MasterCard)
Op rekening (voor bedrijven)
Contact (bij afhalen in verband met spoedbestelling)

Zijn de prijzen inclusief BTW?

Alle vermelde prijzen op deze website zijn inclusief BTW, tenzij anders vermeld. De BTW op het drukwerk bedraagt 6%, op de overige producten is de BTW 21%. Op het kostenoverzicht wordt de BTW gespecificeerd.

Hoe veilig is de webwinkel?

Deze site is ondergebracht in een beveiligde omgeving. U kunt alle getoonde producten dus veilig online bestellen via SSL. Deze Secure Sockets Layer is speciaal ontwikkeld voor het verlenen van veiligheid en privacy op het internet. Wanneer u betaalt via een creditcard of een eenmalige machtiging, dient u de persoonlijke gegevens van de rekeninghouder op te geven. Deze gegevens zijn niet zichtbaar voor andere internetgebruikers.

Wat zijn de betalingsvoorwaarden?

U kunt betalen via iDEAL, PayPal of creditcard (VISA, MasterCard).

Bedrijven hebben de mogelijkheid om op rekening te kopen. Wij hanteren een betalingstermijn van veertien dagen. Voor meer informatie over bestellen op rekening kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Kan ik een kopie van mijn rekening aanvragen?

De factuur wordt in een gesloten envelop bij uw order gevoegd met vermelding van uw betalingswijze. Indien de bestelling verzonden wordt naar een cadeau-adres, ontvangt u de factuur per post op uw eigen adres. Voor het aanvragen van een kopie-factuur kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Bestellen

Wat zijn de leveringsvoorwaarden?
Wat zijn de verzendkosten?

De verzendkosten zijn afhankelijk van het gewicht van de bestelling en van het land waar uw bestelling wordt afgeleverd. Bij het plaatsen van een bestelling, worden de verzendkosten automatisch berekend volgens de tarieven van PostNL.

Wat is de levertijd?

De levertijd is voor de meeste producten twee werkdagen. Voor sommige producten kan deze langer zijn, dat komt omdat onze archief - om veiligheidsredenen - is verdeeld over drie locaties. De levertijd is vermeld op de productpagina.

Wilt u razendsnel beschikken over uw krant of tijdschrift? Dan kunt u een spoedbestelling plaatsen. Onze archivaris gaat dan - speciaal voor u - uw bestelling met voorrang uit het archief halen.

We maken onderscheid tussen een normale spoedbestelling en een spoedbestelling per koerier:

Een normale spoedbestelling is alleen mogelijk als u de bestelling voor 15.00 uur via deze webshop plaatst en betaalt via iDEAL. Uw bestelling wordt dan dezelfde middag speciaal voor u uit het archief gehaald en verzonden. Komt uw normale spoedbestelling na 15.00 uur bij ons binnen? Dan verzenden we deze pas de volgende werkdag. De standaard spoedkosten bedragen € 9,95 (exclusief de reguliere verzendkosten). Dit geldt voor alle geschenken met een levertijd tot 5 werkdagen. Het Historisch Archief kan helaas niet verantwoordelijk worden gehouden als uw bestelling de volgende werkdag niet wordt afgeleverd door PostNL.

Een spoedbestelling per koerier is mogelijk zolang bezorging op dezelfde dag haalbaar is (bestellen mogelijk tot ongeveer 14.00 uur). De betaling dient dan ook al per IDEAL te zijn overgemaakt. U kunt ook contact betalen op onze locatie. De standaard spoedkosten bedragen € 30,- exclusief BTW. De eventuele extra koerierskosten (voor de bezorging) zijn voor uw eigen rekening. U kunt het best zelf met de koerier afspraken maken over tijdstip en locatie van levering. Eventueel kunnen wij de koerier voor u regelen. Betaling is veelal contant bij aflevering. De koerierskosten zijn afhankelijk van de plaats van bezorging.

Wilt u een spoedbestelling per koerier doorgeven? Neem dan contact op met ons.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Het Historisch Archief houdt zich strikt aan de Wet Persoonsregistraties. De door u verstrekte persoonlijke gegevens worden alleen gebruikt voor het verzenden van uw order en ter controle van de betaling. Het Historisch Archief stelt de gegevens niet beschikbaar aan derden en zal uw persoonlijke gegevens niet gebruiken voor mailing van aanbiedingen of acties.

Waarom moet ik een tweede keuze / alternatieve titel opgegeven?

Wanneer u een krant bestelt, kan het incidenteel voorkomen dat deze niet (meer) in ons archief aanwezig is. Dat zit zo: wij stellen hoge eisen aan de producten die wij leveren. En soms komen wij in ons archief (dat bestaat uit meer dan 2 miljoen kranten) onverhoopt een document tegen dat toch niet voldoet aan onze kwaliteitseisen. Bijvoorbeeld omdat er een advertentie of artikel uit is geknipt. Of omdat een pagina blijkt te ontbreken. Het gaat tenslotte om oud, historisch materiaal. Daarom vragen we u om een tweede keuze op te geven.

Kan ik mijn bestelling annuleren?

Afhankelijk van de status kunt u uw order nog wijzigen of annuleren. Neem hiervoor zo spoedig mogelijk contact op met onze klantenservice.

Krijg ik een ontvangstbevestiging?

Nadat u een bestelling heeft geplaatst, ontvangt u automatisch via e-mail een orderbevestiging. Vervolgens krijgt u opnieuw een e-mail nadat wij uw bestelling hebben verzonden. Heeft u na 1 dag na het plaatsen van uw bestelling geen orderbevestiging ontvangen? Neem dan even contact op met onze klantenservice.

Hoe werkt de winkelwagen?

De winkelwagen op onze website is vergelijkbaar met een winkelwagen waarmee u winkelt in de supermarkt. Wilt u een artikel kopen, dan klikt u op de productpagina op de oranje button 'Bestellen'. Hiermee plaatst u het artikel van uw keuze in uw winkelwagen (rechtsboven op de website). Als u meerdere artikelen wilt bestellen, dan kunt u klikken op de button 'Verder winkelen'.

Bent u klaar met winkelen? Klik dan op de winkelwagen ('Naar de kassa')'.
U komt nu terecht in de bestelprocedure.

Hoe kan ik een artikel selecteren?

Als u op de homepagina rechtsboven een datum heeft ingevuld en 'Zoek uw historische krant' heeft geklikt, dan krijgt u een overzicht van alle producten die wij kunnen leveren die corresponderen met deze datum. Klik vervolgens op het artikel van uw keuze. U kunt dan vervolgens ook kiezen voor een lijst (optioneel) en voor een bepaalde verpakking. Zo doorloopt u het bestelproces verder.

Hoe kan ik een krant of tijdschrift bestellen?

U kunt het hele bestelproces op deze pagina bekijken.

iDEAL
bancontact
Visa
Mastercard
Sofort
Giropay
Apple Pay
Paypal
© 2024 Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Website door Benjamin Verkleij

Voor een optimale gebruikerservaring van de website maken wij gebruik van cookies.
Door de website te gebruiken gaat u akkoord met de privacy- & cookieverklaring.

Verhuizing

LET OP: De collectie van het Historisch Archief gaat verhuizen en dat is een flinke klus.

Voor u betekent dit dat wij gesloten zijn t/m 8 april. Maar uw wachten is de moeite waard: na 8 April kunnen

wij u met een historisch verbeterde snelheid en service van dienst zijn. Heel graag tot 9 April!

Natuurlijk kunt U wel bestellingen plaatsen en worden deze in volgorde van ontvangst vanaf 9 April verstuurd.