Eerste uitgave OOR
De muziekglossy OOR is een idee van Barend Toet. Hij wilde een muziektijdschrift op de markt brengen en liet zich daarbij inspireren door de magazines Rolling Stones en Melody Maker. In de eerste editie was er aandacht voor pop-, jazz- en klassieke muziek. Van deze eerste OOR verscheen een oplage van 20.000 exemplaren. Berry Visser, een van de oprichters van Mojo Concerts, had destijds de kosten van deze oplage voor zijn rekening genomen.
Popmuziek
Na een jaar verkocht Toet het tijdschrift aan grafisch vormgever Levisson. Levisson ging zich alleen nog maar richtten op popmuziek. Dat deed het blad veel goeds. In 1974 was de oplage gestegen naar 40.000 exemplaren.
Vernieuwingen
Na 10 jaar werd het roer toch weer omgegooid. Alleen schrijven over popmuziek was niet voldoende. Er moest weer meer aandacht komen voor andere genres. Daarom ging de makers van OOR zich ook richtten op film, literatuur, cabaret en kunst. Deze vernieuwing hield niet lang stand.
Het jaar 2005 was weer een jaar met veel veranderingen. Het muziektijdschrift Aloha, met name gelezen door oudere muziekliefhebbers, ging samen met OOR. Vanaf dat moment werd het tijdschrift gedrukt op glossy-papier en werd besloten om het blad nog slechts 12 keer per jaar te laten verschijnen in plaats van om de twee weken.
Ben jij een OOR-fanaat?