Naamsbekendheid en vindbaarheid
Begin dit jaar werd al aangekondigd dat de Nederlandse publieke omroepen vlak voor het nieuwe televisieseizoen (2014-2015) van naam zouden veranderen. Met deze verandering wil de NPO hun naamsbekendheid en online vindbaarheid vergroten. Tegenwoordig wordt steeds meer op Ipads en laptops online televisie gekeken en radio geluisterd. Er wordt verwacht dat de televisie- en radiozenders onder de naam NPO beter vindbaar op het internet zijn.
Nieuwe huisstijl
Bij een naamswijziging hoort een nieuwe huisstijl, waaronder jingles en dertien logo’s. Het totale kostenplaatje bedraagt circa € 100.000,-. De publieke omroep heeft geen (dure) promotiecampagne opgezet om kijkers en luisteraars alvast aan de veranderingen te laten wennen. Kijkers zullen aan de veranderingen niet direct kunnen / willen wennen.
Aan grote wijzigingen wennen
Het is niet de eerste keer dat de publieke omroep grote wijzigingen doorvoert. In 1985 vonden er ook veranderingen plaats. Toen had het ook een tijd geduurd voordat mensen konden wennen.
NPO-app
Door al vroegtijdig de NPO-app op de markt te brengen, hoopt de publieke omroep dat mensen al een beetje aan de nieuwe namen en logo’s gewend zijn geraakt. Via de app zijn onder andere uitzendingen terug te kijken. Ruim drie miljoen mensen zijn inmiddels in het bezit van de NPO-app.
Bent u het eens met de wijzigingen? Of vindt u dat de NPO op een andere manier hun naamsbekendheid en vindbaarheid dienen te vergroten?
Foto: www.volkskrant.nl