Spoorwegpionier Conrad
Frederik Willem Conrad (1800-1870) was de wegbereider van de eerste spoorlijn in Nederland. In 1839 werd hij als ingenieur-directeur door de koning aangesteld om de spoorlijn Amsterdam-Haarlem aan te leggen. Van 1839 tot 1855 was Conrad werkzaam als ingenieur-directeur bij Hollandse IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). In deze functie ontwierp hij onder andere spoorbruggen, zoals de eerste draaibrug over het Spaarne (1841).
De spoorwegpionier bedacht ook de eerste geluidswal van Nederland. Mensen vonden de trein in het begin maar niets. Hij reed te hard en maakte een hels kabaal.
Buitenlandse bekendheid
Internationale faam verwierf Conrad met de aanleg van de verlenging van het tracé naar Rotterdam. Hij moest 98 spoorbruggen ontwerpen, bouwen en aanleggen om alle waterpartijen op de lijn Amsterdam-Rotterdam te overbruggen. De brugmodellen werden in 1851 op de eerste wereldtentoonstelling in London getoond. Zelf kreeg hij de functie als president van de internationale commissie van ingenieurs voor de bouw van het Suezkanaal.
Activiteiten 175 jaar
De spoorsector laat het 175ste bestaan van het spoor niet zomaar aan zich voorbij gaan. Tot en met 31 december 2014 worden in heel Nederland activiteiten georganiseerd. En is ‘Het Grote Spoor Boek’ van Guus Veenendaal, Jos Zijlstra en Johan de Bruijn bij uitgeverij WBOOKS uitgebracht.
In de afgelopen 175 jaar is 7.000 kilometer spoor aangelegd. Dagelijks maken ruim 1,2 miljoen mensen gebruik van het Nederlandse spoornet, zowel regionaal als lokaal.