Menu
Historisch Archief
Zoek uw krant

Gratis dagbladen in Nederland: is de ondergang nabij?

17 juli 2014 In de media

Dagblad ‘Spits’ is vanaf oktober niet meer gratis af te halen op treinstations. De krant gaat fuseren met het gratis dagblad ‘Metro’. Treinreizigers zullen het voortaan moeten doen met een extra dikke uitgave van ‘Metro’. Het dagblad zal met de ‘best gelezen onderdelen’ uit ‘Spits’ worden uitgebreid.

Eén gratis dagblad

Moederconcern ‘Telegraaf Media Groep’ (TMG) hoopt met de fusie meer adverteerders te trekken. Hierdoor zal er geen concurrentie meer op de ‘gratis dagbladenmarkt’ zijn. De andere gratis dagbladen, ‘Dag’ (8 mei 2007 - 1 oktober 2008) en ‘De Pers’ (23 september 2007 – 30 maart 2012), zijn al wegens tegenvallende posities op de adverteerdersmarkt opgeheven.

Door ‘Spits’ en ‘Metro’ samen te voegen, zal het verspreidingsgebied van de vernieuwde ‘Metro’ worden vergroot. De krant neemt alle treinstations van ‘Spits’ over. Dit gaat gepaard met een grotere oplage. Op dit moment heeft ‘Metro’ een oplage van 463.000 en ‘Spits’ van 326.000. De fusie moet de oplage van ‘Metro’ verhogen naar 510.000 exemplaren per dag.

Eerste gratis dagblad

Het fenomeen ‘gratis dagblad’ is vanuit Stockholm overkomen waaien. Op 13 februari 1995 kregen metroreizigers in Stockholm voor het eerst het gratis dagblad ‘Metro’ in de hand gedrukt. De bedenkers van het concept waren van mening dat het nieuws gratis onder de grote mensenmassa moest worden verspreid. Om de kosten te kunnen betalen, werden adverteerders benaderd. In de begin jaren had ‘Metro’ een oplage van circa 200.000.

De eerste ‘Metro’ in Nederland verscheen op 21 juni 1999 bij de uitgever ‘Metro Holland’ in samenwerking met ‘NS’ en met de Zweedse concern ‘Metro’. In tegenstelling tot Stockholm werd in Nederland het gratis dagblad op treinstations uitgedeeld. Treinreizigers konden vanaf dat moment dagelijks tijdens de treinreis het nieuws lezen.

Overname ‘Spits’

Op de dag dat ‘Metro’ voor het eerst in Nederland verscheen, bracht TMG ‘Spits’ op de markt. TMG ging de samenwerking aan met lokale busstations om deze reizigers van gratis nieuws te voorzien. Maar ook in ‘IKEA’ en ‘McDonalds’ werd de krant verspreid.

In 2012 maakte TMG bekend dat het concern ‘Metro’ had binnengehaald. ‘Metro’ ging zich richten op ‘serieus nieuws’ en werd een zakelijke krant. ‘Spits’ werd een krant voor jongeren. De redacties van beide dagbladen waren vorig jaar al grotendeels samengevoegd.

Website ‘Spits’

Het opheffen van het gratis dagblad ‘Spits’ houdt niet in dat ook de website uit de lucht gaat. De website Spitsnieuws.nl heeft een grote groep vaste bezoekers, die niet via de papieren uitgave wordt bereikt. Om deze doelgroep te behouden, blijft de website bestaan.

iDEAL
bancontact
Visa
Mastercard
Sofort
Giropay
Apple Pay
Paypal
© 2022 Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Website door Benjamin Verkleij

Voor een optimale gebruikerservaring van de website maken wij gebruik van cookies.
Door de website te gebruiken gaat u akkoord met de privacy- & cookieverklaring.