Van advertentie tot affiche
In de tijd dat De Bijenkorf als magazijn was begonnen, werden alleen voor de jaarlijkse thema-uitverkopen reclame gebruikt. In de Amsterdamse kranten en handelsbladen werd advertenties geplaatst. Dit veranderde na de opening van het warenhuis aan het Damrak in 1914. Vanaf dat moment werd het affiche de belangrijkste reclame-uiting.
Winkelpresentatie
De affiches kwamen te hangen in de etalages en waren onderdeel van de winkelpresentatie. Vele bekende en minder bekende vormgevers kregen de opdracht van De Bijenkorf om hun creativiteit op papier te zetten. Een aantal bekende namen zijn Anthon Beeke, Otto Treumann, Theo Stradmann en Wim Stijbosch. Het oudste affiche komt uit 1916 en is getekend door Pieter Das (1881-1937). Hij maakte een affiche voor de Sint Nicolaas geschenken.
Slogans De Bijenkorf
Evenals andere bedrijven maakte De Bijenkorf, en nu nog steeds, gebruik van een slogan. Van 1930 tot 1970 was dat ‘De Bijenkorf heeft ‘t’. Tegenwoordig luidt de slogan ‘Een wereld van inspiratie’.
Affiches door de jaren heen
De expositie geeft een goed beeld van de geschiedenis van De Bijenkorf en de ontwikkeling in de grafische vormgeving tijdens de twintigste eeuw. U kunt aan de stijl van en de mode en producten op de affiches zien wat destijds hip en trendy was.
Kijk voor meer informatie over de expositie op de website van De Bijenkorf.
De toegang is gratis.
Bron: De Bijenkorf
Beeld: Stadsarchief Amsterdam