• Met certificaat van echtheid
  • Gratis personalisatie
  • 24 uurs levering mogelijk
  • Gratis verzending vanaf € 75,- in Nederland
Menu
Historisch Archief
Uw winkelwagen (0)
Winkelwagen inhoud:
Uw winkelwagen is nog leeg.
  • Geen kopie of herdruk, maar échte historische kranten!

  • Ruim 3 miljoen historische kranten en tijdschriften beschikbaar!

  • Specialist in vintage cadeau’s



  • Gratis verzending vanaf € 75,-
  • Met certificaat van echtheid
  • Gratis personalisatie
  • 24 uurs levering mogelijk

'Avenue' wordt beschouwd als het eerste glossy magazine van Nederland. Destijds was het magazine met name gericht op het welvarende publiek dat behoefte had aan luxe producten. Niet heel verwonderlijk dat Avenue werd beschouwd als elitair tijdschrift.

In de begin jaren had 'Avenue' nog een vrij hoog 'Margriet-gehalte'. Er werd veel aandacht besteed aan breimode. Lezeressen konden de patronen gratis bestellen. Aan de andere kant kon de moderne vrouw haar geluk niet op met de mooie foto's waarop de laatste modetrends uit Londen stond afgebeeld.

Elitair tijdschrift

Vanaf het begin werkten gerenommeerde auteurs, zoals Cees Nooteboom, Hugo Claus en Harry Mulisch, en fotografen, zoals Eddy Posthuma de Boer, mee om elke maand een nieuwe, flitsende editie uit te brengen. Evenals in andere tijdschrift werd ook aandacht besteed aan onder meer reizen, culinair, literatuur, mode en opinie. Echter, in 'Avenue' overlapten de rubrieken elkaar, waardoor vernieuwende combinaties ontstonden met titels als: 'Avenue Journaal', 'Club van Fijnproevers', 'Modezaken', 'Avenue Toerisme' en 'Salon'. De reportages deden de lezers watertanden.
 
De toon van 'Avenue' was speels en kritisch. Naast populaire onderwerpen werd ook veel aandacht besteed aan politiek, economie en wetenschap. Het was dan ook niet heel verwonderlijk dat aan het eind van de jaren tachtig het magazine niet meer exclusief voor vrouwen op de markt werd gebracht.

Het einde van Avenue

Eind jaren zeventig had het blad circa 125.000 lezers. Daarna begon de oplage langzaam te dalen. In 1995 telde de oplage van 'Avenue' nog slechts 22.000 exemplaren. De reden van de snel dalende oplage was het aantal nieuwe glossy's die in de jaren tachtig en negentig als paddenstoelen uit de grond schoten. Voorheen hoefde de redactie alleen te concurreren met het magazine 'Elegance'. De uitgever besloot in 1995 dan ook om na de decembereditie de stekker uit 'Avenue' te trekken. In 2002 had uitgeverij Sanoma nog een poging gewaagd om 'Avenue' opnieuw op de markt te brengen. Na een half jaar werd deze poging gestaakt.
 
Maggy Wishaupt beoordeelt 'Avenue' in 'Magazine!, 150 jaar Nederlandse publiekstijdschriften' van Waanders Uitgevers in Zwolle en Koninklijke Bibliotheek in Den Haag als volgt: "Kritisch en vernieuwend prachtblad met de nadruk op mode, schoonheid, wonen, culinair, reizen, kunst en cultuur en maatschappelijke en spirituele ontwikkelingen voor een trendy, grootsteedse lezerskring."
Avenue Avenue Avenue Avenue

Maak uw Avenue nog specialer met een geschenkverpakking

De tijdschrift wordt standaard verpakt in een beschermde cellofaan verpakking. Kies voor een luxe geschenkdoos om uw geschenk nog specialer te maken! Bij de Corvon geschenkdoos en de Mahone cassette krijgt u tevens gratis handschoenen van de archivaris!

Caribic geschenkdoos

Caribic geschenkdoos

Met certificaat van echtheid

+ € 5,45

Cambric Geschenkdoos

Cambric Geschenkdoos

Met certificaat van echtheid

+ € 8,75

Bekijk alle beschikbare data van de Avenue

Zoek een Avenue op datum Zoek op datum

iDEAL
bancontact
Visa
Mastercard
Sofort
Giropay
Paypal

Voor een optimale gebruikerservaring van de website maken wij gebruik van cookies.
Door de website te gebruiken gaat u akkoord met de privacy- & cookieverklaring.