De 'Nieuwe Rotterdamsche Courant' (NRC) verscheen voor het eerst in 1843 als 'Rotterdamsch staats-, handels-, nieuws- en advertentieblad'. Op 1 januari 1844 werd deze naam veranderd in 'Nieuwe Rotterdamsche Courant'. De krant verscheen in eerste instantie op maandag, woensdag en vrijdag. Vanaf 23 september 1844 werd de krant dagelijks verspreid. De 'Nieuwe Rotterdamsche Courant' had evenals het 'Algemeen Handelsblad' een liberaal signatuur. Op 1 oktober 1970 gingen de twee kranten fuseren. De kranten gaan tot op de dag van vandaag verder onder de naam 'NRC Handelsblad'.
De fusie tussen de twee kranten moest geleidelijk zichtbaar worden. Daarom besloten de redacties van de twee kranten de abonnees eerst te laten wennen. Van 1970 tot en met 1972 werden twee edities uitgegegeven. In 'NRC Handelsblad' was een speciale pagina met nieuws uit Rotterdam opgenomen. Voor de abonnees uit Amsterdam werd de editie 'Handelsblad NRC' met een speciale pagina over Amsterdam uitgegeven. Het motto van de gefuseerde krant luidt: Lux et Libertas (Licht en Vrijheid). Deze spreuk werd overgenoven van het 'Algemeen Handelsblad', die deze al sinds 1 maart 1928 op de krant prijkt.
Een jaar na de fusie bracht NRC Handelsblad op donderdag een wekelijkse cultuurbijlage 'Cultuur Supplement' uit. Hiermee waren ze de eerste krant in Nederland. Daarna werden meer themabijlagen uitgebracht, waaronder de sportbijlage op maandag en op vrijdag een boekenbijlage.
NRC Handelsblad profileert zich als een kwaliteitskrant. Ze richt zich met name op berichtgevingen over politiek, economie, opinie, buitenland en kunst. De krant staat bekend om haar onderzoeksjournalistiek. Met een oplage van 200.000 exemplaren is dit de vierde grootste betaalde krant van Nederland. Sinds 7 maart 2011 is de krant alleen nog als tabloid verkrijgbaar.
Op zaterdag brengt NRC Handelsblad de krant uit onder de noemer 'NRC Weekend'. Deze uitgave is gericht op verhalen over duurzaamheid, persoonlijke financiën, mode, design, gastronomie en reizen. Daarnaast heeft de zaterdageditie de bijlagen wetenschap en opinie en debat. Elke eerste zaterdag van de maand verschijnt het magazine Het Blad.
In 2006 kwam een nieuwe krant van NRC Handelsblad op de markt: NRC Next. Een tabloidkrant bedoeld voor lezers van 20 tot 35 jaar, die nauwelijks de krant lezen. Het eerste exemplaar werd de op de verschijningsdag gratis uitgedeeld. Daarna kostte de krant slechts vijftig eurocent. De wekelijkse krant kost nu € 1,00 en de zaterdageditie € 2,00. De redacties waren in de beginperiode negatief. Mensen dachten dat de jeugd geen krant wilde lezen.
Meerdere journalisten van NRC Handelsblad hebben de 'Tegel', een Nederlandse journalistieke prijs weten te wennen. Dat was in 2006, 2007, 2012, 2013, 2014, 2016 en 2017. In 2005 hadden de redacteurs Joost Oranje en Jeroen Wester uit handen van een vakjury de Prijs voor de Dagbladjournalistiek ontvangen. Deze prijs werd uitgereikt aan de journalist die de beste publicatie of samenhangende reeks van publicaties in Nederlandse dagbladen had geschreven. Oranje en Wester hadden onderzoek gedaan naar het boekhoudschandaal bij supermarktketen Ahold.
De krant wordt standaard verpakt in een beschermde cellofaan verpakking. Kies voor een luxe geschenkdoos om uw geschenk nog specialer te maken! Bij de Corvon geschenkdoos en de Mahone cassette krijgt u tevens gratis handschoenen van de archivaris!
Maak de beleving compleet en laat uw Historische krant cadeau's inlijsten. Vakkundig uitgevoerd door een échte lijstenmaker. En de lijst zelf? Die is van professionele kwaliteit. U hebt keuze uit zes typen houten lijsten: van modern zilver tot klassiek bruin. Elke lijst wordt geleverd inclusief helder glas.
Het NRC-Handelsblad van woensdag 25 mei 2016 (25-05-2016) is een uniek, origineel cadeau. Boordevol oude verhalen, historische gebeurtenissen en herinneringen aan een bijzondere tijd. Voor elke verjaardag, vaderdag, moederdag, bij een jubileum, huwelijk, als relatiegeschenk of om andere (nostalgische) redenen. Bestel nu de originele NRC-Handelsblad van woensdag 25 mei 2016 (25-05-2016) en laat u meenemen naar de tijd van toen.
Authentieke exemplaren
Elke krant of tijdschrift die u van ons ontvangt is een 100% origineel exemplaar, dus
geen kopie of herdruk. Om dat te onderstrepen ontvangt u bij elke bestelling een
certificaat van echtheid. Meer weten over ons bijzondere, miljoenen documenten tellende,
archief met oude kranten en tijdschriften? Neem gerust
contact met ons op.